Fundusz sołecki to środki wyodrębnione w budżecie Gminy Gryfino, o których przeznaczeniu decydują pełnoletni mieszkańcy Sołectwa Daleszewo. Fundusz można przeznaczyć na zadania, które służą poprawie warunków mieszkańców, są zgodne ze strategią rozwoju gminy i są zadaniami własnymi gminy. Pieniądze funduszu sołeckiego pochodzą z budżetu gminy. Następnie w zależności od zamożności samorządu, gmina otrzymuje zwrot środków w wysokości od 20 do 40%. W przypadku Gminy Gryfino około 20% środków jest rekompensowane przez państwo.
Cykl realizacji funduszu sołeckiego trwa 3 lata. Na przykład dla funduszu na rok 2022:
W 2021 roku odbywa się proces planowania, na co przeznaczymy środki z funduszu.
2022 rok to czas realizacji zadań. Na ten rok uchwalamy fundusz.
W 2023 roku odbywa się końcowe rozliczenie funduszu sołeckiego i zwrot części funduszu z budżetu państwa (tym zajmuje się już gmina).
Podczas uchwalania funduszu sołeckiego trzeba pamiętać o następujących terminach:
W roku planowania:
do 31 marca rada miasta wyraża zgodę na wyodrębnienie w budżecie gminy środków w ramach funduszu sołeckiego na przyszły rok (uchwała nie jest konieczna, jeśli rada wyraziła zgodę na fundusz sołecki w poprzednich latach).
do 31 lipca burmistrz przekazuje sołtysom informację o wysokości funduszu sołeckiego na przyszły rok.
do 30 września zebranie wiejskie uchwala wniosek w sprawie przeznaczenia funduszu sołeckiego. Sołtys przekazuje wniosek (wraz z protokołem, uchwałą i listą obecności) burmistrzowi.
Dalsza droga wniosku wygląda następująco:
w terminie 7 dni burmistrz dokonuje oceny wniosku i w przypadku nieprawidłowości odrzuca wniosek.
w terminie kolejnych 7 dni sołtys podtrzymuje wniosek lub zwołuje zebranie wiejskie, na którym uchwalony zostaje nowy wniosek.
w ciągu 30 dni rada miasta decyduje o poprawności złożonego wniosku.
W roku realizacji funduszu:
do 31 października sołectwo może złożyć wniosek o zmianę przedsięwzięć do realizacji w ramach funduszu.
do końca roku musi nastąpić realizacja i rozliczenie projektów.
Wysokość funduszu sołeckiego zależy od poziomu zamożności gminy i liczby mieszkańców sołectwa. W przypadku Sołectwa Daleszewo kwota ta wynosi około 40 tysięcy złotych.
Wzór, będący podstawą do obliczenia wysokości funduszu, zawarty jest w art. 3 ustawy o funduszu sołeckim.
Fundusz sołecki uchwalany jest w drodze głosowania przez prawomocne zebranie wiejskie, czyli wszystkich mieszkańców, którzy posiadają prawa wyborcze. Uchwalany jest z inicjatywy sołtysa, rady sołeckiej lub co najmniej 15 pełnoletnich mieszkańców sołectwa.
Fundusz można przeznaczyć na zadania:
mające na celu poprawę życia mieszkańców,
zgodne ze strategią rozwoju gminy,
mieszczące się w katalogu zadań własnych gminy
lub usuwające skutki klęsk żywiołowych.
Katalog zadań własnych gminy wymieniony jest w art. 7 ustawy o samorządzie gminnym.
Warto wspomnieć, że dopuszcza się realizację wspólnych przedsięwzięć przez różne sołectwa. Każde z sołectw ustala wówczas odrębne wnioski. We wniosku należy zaznaczyć, że jest to zadanie realizowane w kooperacji z innym sołectwem oraz na czyim terenie.
Kliknij i doczytaj >> Art. 7 ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. 1990 Nr 16 poz. 95 z późn. zm.)
Art. 7.
1. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:
1) ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej;
2) gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego;
3) wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz;
3a) działalności w zakresie telekomunikacji;
4) lokalnego transportu zbiorowego;
5) ochrony zdrowia;
6) pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych;
6a) wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej;
7) gminnego budownictwa mieszkaniowego;
8) edukacji publicznej;
9) kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami;
10) kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych;
11) targowisk i hal targowych;
12) zieleni gminnej i zadrzewień;
13) cmentarzy gminnych;
14) porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego;
15) utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych;
16) polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej;
17) wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej;
18) promocji gminy;
19) współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2018 r. poz. 450, 650, 723 i 1365 oraz z 2019 r. poz. 37);
20) współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.
1a. (uchylony)
2. Ustawy określają, które zadania własne gminy mają charakter obowiązkowy.
3. Przekazanie gminie, w drodze ustawy, nowych zadań własnych wymaga zapewnienia koniecznych środków finansowych na ich realizację w postaci zwiększenia dochodów własnych gminy lub subwencji. Przepis art. 8 ust. 4 i 5 stosuje się odpowiednio.
Nowe urządzenia na placu zabaw? Siłownia zewnętrzna? Więcej drzew? A może szkolenia z obsługi komputera dla mieszkańców? Jeśli masz pomysł na to, jak zmienić miejscowość przy udziale środków funduszu sołeckiego, zgłoś swoją propozycję! Poinformuj nas mailowo, telefonicznie lub napisz do nas na Facebooku. Im szybciej zgłosisz pomysł, tym lepiej.
Na tydzień przed zebraniem wiejskim, na którym przyjęty zostanie fundusz sołecki, uruchamiamy specjalny formularz, za pomocą którego możesz zgłosić swój pomysł. Zachęcamy do skorzystania z tej formy zgłoszenia projektu.